Škoda Odense

Verdenspremiere på ny ŠKODA SUPERB, SUPERB iV og CITIGOe iV

ŠKODA sætter scenen for en elektrisk fremtid med elbilen CITIGOe iV og plug-in-hybridbilen SUPERB iV, som er baseret på en ny SUPERB med opdateret design og nye assistentsystemer. Samtidig introduceres ŠKODA iV som det nye brand for alle elbiler og plug-in-hybridbiler fra ŠKODA.

Det er ikke kun en, men hele to ŠKODA-modeller med elektrisk drivlinje, der i dag har verdenspremiere under VM i ishockey i Bratislava i Slovakiet: elbilen CITIGOe iV og plug-in-hybridbilen SUPERB iV. De viser også, at iV-efternavnet, som blev introduceret med konceptbilen VISION iV, er det nye brand for alle elbiler og plug-in-hybridbiler fra ŠKODA. SUPERB iV er baseret på den nye SUPERB, der stiller med opdateret design og nye assistentsystemer.

ŠKODA CITIGOe iV

CITIGOe iV er ŠKODAs første produktionsklare elbil i ŠKODAs 124-årige historie. Den er startskuddet på ŠKODAs elektriske fremtid, hvor der bl.a. er planlagt 10 elbiler inden udgangen af 2025. ŠKODA forventer, at biler med elektrisk drivlinje på det tidspunkt vil udgøre 25 procent af mærkets samlede salg.

CITIGOe iV er baseret på ŠKODAs populære mikrobil, som har været kåret som Årets Bil i Danmark. Som elbil har den en elmotor på 61 kW (83 hk), og batteriet er et 60 Ah litium-ion-batteri med en kapacitet på 36,8 kWh, der giver CITIGOe iV en rækkevidde på 265 km (WLTP). Dermed er CITIGOe iV ikke alene en ideel bybil – den kan også anvendes til længere ture. Hvis det er nødvendigt at oplade batteriet undervejs, kan CITIGOe iV hurtiglade med 40 kW DC via et CCS-ladekabel. Det oplader batteriet til 80 procent på en time. Anvender man en ladeboks med 7,2 kW AC, tager opladning til 80 procent 4 timer og 8 minutter, mens opladning med 2,3 kW tager 12 timer og 37 minutter.

Batteriet er placeret i bunden af CITIGOe iV, så det ikke optager plads i kabine og bagagerum. Således har CITIGOe iV et bagagerum på 250 liter og 923 liter, når bagsædet bliver fældet frem. Altså er bagagepladsen kun marginalt mindre end i CITIGO, som rummer 251/959 liter.

Til gengæld adskiller CITIGOe iV sig på udseendet, fordi kølergrillen er indfarvet i karrosserifarven i stedet for at være sort. Indvendigt er instrumentpanelet blevet redesignet, og standardudstyret omfatter bl.a. vejbaneassistent og Climatronic-klimaanlæg.

CITIGOe iV forventes at få danmarkspremiere i første kvartal næste år.

ŠKODA SUPERB iV

Ligesom CITIGOe iV er ŠKODAs første elbil, er SUPERB iV ŠKODAs første plug-in-hybridbil. Drivlinjen består af en 1.4 TSI-benzinmotor med 115 kW (156 hk) og en elmotor med 85 kW (116 hk). Når de to bliver kombineret, er der hele 160 kW (218 hk) og 400 Nm til rådighed, mens den gennemsnitlige CO2-udledning er under 40 g/km. Gearkassen er en 6-trins DSG-automatgearkasse.

Batteriet er et 37 Ah litium-ion-batteri med en kapacitet på 13 kWh, som giver SUPERB iV en rækkevidde på el alene på 55 km (WLTP). Kombineret med TSI-motoren er rækkevidden 850 hk. Batteriet kan oplades i løbet af en nat i en stikkontakt, mens det tager 3 timer og 30 minutter med en ladeboks med 3,6 kW.

Batteriet er placeret over bagakslen, så bagagerumskapaciteten i SUPERB iV er 485 liter som hatchback og 510 liter som stationcar. Til sammenligning har SUPERB henholdsvis 625 liter og 660 liter.

Hvad SUPERB iV ikke har i bagageplads, har plug-in-hybridmodellen til gengæld i standardudstyr. Således har SUPERB iV bl.a. et Amundsen-infotainmentsystem med navigation og 8” skærm, som også kan vise batteristatus og rækkevidde på el. Alle infotainmentsystemer til SUPERB har nu indbygget eSIM, og dermed er bilen altid online. Trafikopdateringer i realtid giver hurtig og præcis ruteplanlægning – inkl. forslag til alternativ rute ved kødannelse.

SUPERB iV kan desuden fås med Trailer Assist, som gør det til en leg at bakke med trailer eller campingvogn, ligesom SUPERB iV kan udstyres med Area View, der giver et 360 grader overblik over bilen på infotainmentsystemets skærm.

SUPERB iV forventes at få danmarkspremiere i første kvartal næste år.

ŠKODA SUPERB

Det er også assistentsystemer og andre innovative teknologier, som er i fokus i den nye udgave af den konventionelle SUPERB. Således er SUPERB – og SUPERB iV – den første ŠKODA, som kan fås med LED Matrix-forlygter. Den intelligente lygteteknologi fordeler lyset ultrapræcist, så man f.eks. kører med et maksimalt oplyst område uden at blænde medtrafikanterne. Bagtil har Fuld LED-baglygterne animeret blinklys, som giver dynamik og synlighed.

Udover de lysende nyheder byder den nye SUPERB også på en anden nyhed på ekstraudstyrslisten: Predictive Cruise Control bruger billeder fra kameraet i forruden og data fra navigationsanlægget til at holde øje med sving og fartgrænser og tilpasser på forhånd farten derefter. I stedet for Blind Spot Detect kan SUPERB nu fås med Side Assist, som advarer mod bagfrakommende biler med en afstand på op til 70 meter. Ligeledes er der sket en opgradering af frontassistenten, som nu har udvidet fodgængerbeskyttelse.

Fronten er også opgraderet med ŠKODAs nye design, der blev introduceret med den nye ŠKODA SCALA. Det kommer bl.a. til udtryk med en større og mere markant kølergrill samt smalle, skarpskårne forlygter med LED som standard. På bagenden står der nu ŠKODA med bogstaver i stedet for det traditionelle logo. I det hele taget fremstår den nye ŠKODA SUPERB mere sportslig og dynamisk end nogensinde.

Det elegante design går igen i kabinen, hvor instrumentpanelet og midterkonsollen har fået en makeover med nye farvekombinationer, ligesom der er nye kromdetaljer. Desuden er der nye indtræk på udstyrsniveauerne Ambition og Style.

Ingen ŠKODA uden smarte Simply Clever-løsninger, der gør hverdagen nemmere. Den nye SUPERB COMBI er den første ŠKODA, som har en praktisk Space Organiser under den dobbelte bagagerumsbund (ekstraudstyr). Desuden kan bagagerum med dobbelt bagagerumsbund udstyres med en Flexible Organiser i form af en flytbar bom.

Den nye SUPERB fås med et bredt udvalg af TSI- og TDI-motorer, der alle opfylder kravene i Euro 6d-TEMP-emissionsstandarden. Den mindste TDI-motor er 1.6 TDI med 88 kW (120 hk), mens 2.0 TDI 110 kW (150 hk) er den første dieselmotor fra den nye EVO-generation. 2.0 TDI 140 kW (190 hk) er den kraftigste TDI-motor til SUPERB. De fås alle med en 6-trins manuel gearkasse eller en 7-trins DSG-automatgearkasse.

Den mindste benzinmotor er nu den populære 1.5 TSI 110 kW (150 hk), som fås med en 6-trins manuel gearkasse eller en 7-trins DSG-automatgearkasse. Sidstnævnte gearkasse er standard, hvis man vælger den kraftigere 2.0 TSI 140 kW (190 hk), som er en nyhed til SUPERB. Sidst, men ikke mindst er der en ny topmodel i form af 2.0 TSI 200 kW (272 hk) med 7-trins DSG og 4x4.

Den nye SUPERB får danmarkspremiere i løbet af efteråret.

--------------------------------------------------------------------


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk